Thursday, December 6, 2012

Det moderne prosjektet


1.      Hvem mente hva?
Lag en oversikt over hvordan disse personene har bidratt med ideer til det moderne prosjektet. Bruk lærebokteksten og tekster fra tekstsamlingen.
John Lock
- Locke mente at alle ideer mennesker hadde fikk de gjennom erfaringer, med andre ord gjennom sansene sine. Han mente at barn blir ikke født med ideer om noe som helst, men får ideer gjennom sansene og bearbeider dem.
Jean-Jacque Rousseau
-
Rousseau gikk til angrep på den private eiendomsretten, og han mente at jorda burde eies av alle. At noen eier jorda fører bare til ulykker mente han. Han er kjent for hans utrykk: «tilbake til naturen»
Voltaire
-
Voltaire ble kjent gjennom sin kritiske skriving om det franske samfunnet slik det var før den franske revolusjonen. Han angrep ting som maktmisbruk, dobbeltmoral, hykleri og urettferdighet. Voltaire var Deist dom betyr at han trodde på en gud som skaper, men ikke som åpenbarer og styrer av verden. Han kritiserte derfor også kirken og måten kristendommen ble tolket.
Denis Diderot
-
Denis Diderot er mest kjent for sitt arbeid på Encyklopedien. Leksikonet var meget preget av modernitetens ideer og ble derfor i mange sammenhenger forsøkt å sensureres. Andre viktige bidragsytere var Voltaire og Rousseau.
Charles Darwin
-
Charles Darwin var en britisk naturforsker og er mest kjent for sin forskning på det som i dag er den moderne evolusjonsteorien. Han er mannen bak teorier om det naturlige utvalget og «survival of the fittest», som blir tatt opp i hans hovedverk Artenes opprinnelse. Hans arbeid er i mange tilfeller tatt opp som et motbevis mot kristendommen, men han selv så aldri noen motstridig mellom hans arbeid og hans tro.


1.      ”Tilbake til naturen”
Gjør greie for hva Jean-Jeaques Rousseau la i dette utsagnet, og forklar hvorfor vi kan si at romantikken inneholdt både moderne og antimoderne ideer.  Ta utgangspunkt i tekstutdragene på side 333−336.

Utrykket «tilbake til naturen» er Rousseaus mest kjente sitat, selv om det høyst sansynlig kom fra noen andre først. Det han la i begrepet var at han mente den beste tilstanden mennesket kunne være i var en naturlig en, og det er en tilstand vi har forlatt. Han mente at helle sivilisasjonen og alt vi har lært bare fører til elendighet, og han mente at man ikke skulle lære barn masse ting, men at man skulle legge til rette slik at de kom inn på tankene på egen hånd, og at de slik fikk et sikrere, klarer grep på ting de selv tilegner seg.Videre drar han frem ideer som er like med Locke sine, nemlig at det er erfaringen og opplevelsen som er den beste læremester.

2.      Den fantastiske reisen
Les utdraget av Robinson Crusoe. På hvilken måte kommer opplysningstidens ideer til uttrykk i denne teksten? 
I Historien om Robinson Crusoe er ideer fra Rousseau om «tilbake til naturen» et viktig tema. Robinson er strandet på en øde øy uten håp om redning, og han må starte fra grunnen av i naturen. Han bygger seg en bolig og skaffer seg mat. Det som blir beskrevet som ille med Robinson sin tilværelse er hans ensomhet og ikke selve overlevelsen i det fremmede miljøet. Når Robinson møter fredag forventer han at han skal bli hans slave og han betegner fredag først som «den ville». 

No comments:

Post a Comment